Gepubliceerde artikelen

Created with Sketch.

In deze serie artikelen voor Medisch Ondernemen laat ik zien hoe management modellen en bedrijfskundige theorien de huisartsenzorg kunnen helpen organisatievraagstukken op te lossen. 

Waar doen we het voor? Werken vanuit gezamenlijke doelen in de huisartsenpraktijk

Start with the why van Simon Sinek: wat kan deze management klassieker betekenen voor de huisartsenpraktijk? Lees in mijn blog op Medisch Ondernemen waarom het in sommige huisartsenvoorzieningen lukt om met het team steeds weer de praktijkvoering te verbeteren en anderen niet. Volgens organisatieadviseur Simon Sinek is het antwoord te vinden als we op zoek gaan naar de vraag: het gaat er niet om wat we doen, maar wáarom we het doen.
Lees het hele artikel op Medisch Ondernemen Praktijkmanagement. 

De managementtaken, wie doet wat?

Omdat er steeds meer (complexere) zorg gevraagd wordt, bestaat het team in een moderne huisartsenvoorzieningen vaak uit verschillende functies. Wat is een goede manier om de managementtaken te verdelen? Managementgoeroe Robbert Quinn onderscheidt de benodigde vaardigheden bij acht verschillende managementrollen.
Lees het hele artikel op Medisch Ondernemen Praktijkmanagement. 

Tijd, hoe ga je om met dit meest schaarse goed?

Hoe kan je zonder schuldgevoel op tijd de praktijk verlaten aan het eind van een werkdag? Hoe krijgen we al die verplichtingen toch in de beschikbare tijd gepland? Geen agendaprobleem meer met ‘principiële prioriteiten’ volgens Stephen Covey.
Lees het hele artikel op Medisch Ondernemen Praktijkmanagement. 

Tips voor betere samenwerking met andere praktijken

Praktijken komen steeds vaker samen onder één dak en kiezen ervoor of voelen de noodzaak om samen te werken. Dat gaat niet altijd vanzelf. In dit artikel tips voor het samenwerken tussen organisaties aan de hand van de theorie van Kaats en Opheij.
Lees het hele artikel op Medisch Ondernemen Praktijkmanagement. 

Onderbouwd keuzes maken met hulp van het INK-model

In de praktijk worden er elke tien minuten keuzes gemaakt die grote of kleine gevolgen kunnen hebben. Wanneer het over de praktijkvoering gaat is het vaak lastig om te bedenken waar je als praktijkhouder of -manager goed aan doet. Bijvoorbeeld wanneer veilig incident melden (VIM) in de praktijk niet zo goed loopt. Er is al een paar keer tijdens het overleg gezegd dat het protocol gevolgd moet worden en iedereen zegt 'ja'. Maar de meldingen blijven minimaal. Welke keuzes helpen de praktijk om de kwaliteit met VIM te verbeteren?
Lees het hele artikel op Medisch Ondernemen Praktijkmanagement. 

Uiteenlopende persoonlijkheden vormen een sterk team

Soms is er in een team irritatie tussen twee of meer teamleden. Waarom gaat die ene assistente steeds van hak op de tak en maakt zij haar taak niet eerst af. Van schoffel kan huisarts nu niet zo veel tijd uitlopen en niet stoppen met de geduldige tot in detail de familie te bespreken?
Lees het hele artikel op Medisch Ondernemen Praktijkmanagement. 

Wat mensen nodig hebben om te veranderen 

Wanneer veranderen niet lukt, wordt dat door het management vaak als weerstand bestempeld. Maar meestal is het een teken dat er niet in een relevante behoefte is voorzien. Het model van Knoster is een hulpmiddel om te achterhalen wat er nodig is om een verandering door te voeren en zo de praktijkdoelen te realiseren. 

Lees het hele artikel op Medisch Ondernemen Praktijkmanagement. 

Soepel projectmanagement: wat je mag verwachten met de VERI matrix

Vernieuwingen in de praktijk worden vaak ingevoerd als een project. Door gebruik te maken van de VERI matrix worden de juiste mensen/groepen op het juiste moment betrokken. Dit voorkomt veel verwarring en dubbel werk. Zeker bij projecten waar veel verschillende partijen aan meedoen, zoals bij het opzetten van multidisciplinaire samenwerking, is de VERI matrix heel handig.
Lees het hele artikel op Medisch Ondernemen Praktijkmanagement. 

 Zo wordt uw praktijk een lerende organisatie 

Een organisatie die blijft leren levert niet alleen betere zorg, het is er ook fijner werken. Hoe wordt jouw praktijk een lerende organisatie? Peter Senge’s model geeft handvatten.
Lees het hele artikel op Medisch Ondernemen Praktijkmanagement.